Program yeterliliklerimiz, Bölümümüz Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin yeterliliklerini ifade eder.
Aşağıdaki tablodaki bilgiler, T.C. Yükseköğretim Kurulu tarafından, “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi” kapsamında Beşeri Bilimler – Mütercim-Tercümanlık Temel Alanı Yeterlilikleri olarak tanımlanmaktadır (http://tyyc.yok.gov.tr/?pid=33)
TYYÇ Beşeri Bilimler (Mütercim-Tercümanlık dahil) Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) |
||||||
TYYÇ DÜZEYİ |
BİLGİ-Kuramsal -Olgusal |
BECERİLER-Bilişsel -Uygulamalı |
YETKİNLİKLER | |||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||
6 LİSANS _____ EQF-LLL: 6. Düzey _____ QF-EHEA: 1. Düzey |
1-Beşeri bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
1-Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2-Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular.
|
1-Beşeri bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2-Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. 3-Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
|
1-Beşeri bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2-Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir. 3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
1-Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. 3-Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 4-Bir yabancı dili kullanarak beşeri bilimler alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). 5-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
1-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. 3-Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4-Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. 5-Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
Öğrencilerimiz Program Yeterlilikleri çerçevesinde;
Program Yeterliliklerinin TYÇÇ Alan Yeterlilikleri ile İlişkisi
TYYÇ Beşeri Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri | Program Yeterlilikleri |
Mütercim-Tercümanlık alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | Kaynak ve erek dilde uzman ve yazılı ve sözlü çeviri alanında yetkin olur |
Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar | |
Farklı kültürler arasında etkin iletişim sağlar | |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | Bilimsel bir bakış açısı çerçevesinde yazılı ve sözlü çeviri alanıyla ilgili kuramlar hakkında bilgi sahibi olur |
Çeşitli mesleki faaliyetlerde bulunur | |
Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar | |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular. | Çeşitli mesleki faaliyetlerde bulunur |
Çevirinin bireysel ve toplumsaldan ulusal ve küresel düzeye kadar değişik düzeylerdeki rolü hakkında farkındalık kazanır | |
Alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | Eleştirel düşünce, problem çözme, karar verme ve araştırma yapma gibi zihinsel beceriler kazanır |
Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. | Hayat boyu öğrenme ve bilgi toplumunun önemi konularında eğitimlidir |
Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. | Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar |
Eleştirel düşünce, problem çözme, karar verme ve araştırma yapma gibi zihinsel beceriler kazanır | |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | Çevirinin bireysel ve toplumsaldan ulusal ve küresel düzeye kadar değişik düzeylerdeki rolü hakkında farkındalık kazanır |
Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir. | Hayat boyu öğrenme ve bilgi toplumunun önemi konularında eğitimlidir |
Alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar. | Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar |
Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. | Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar |
Çeşitli mesleki faaliyetlerde bulunur | |
Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | Edebiyat, uluslararası ilişkiler, siyaset, tıp ve teknoloji gibi farklı alanlarla ilgili kuramsal ve terimsel bilgi kazanır |
Yazılı ve sözlü çeviriyi şekillendiren etmenler hakkında farkındalık kazanır | |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | Bilgisayar destekli çeviri, çevirimiçi terminoloji bankaları, çeviri programları ve bilgi sitelerini kullanımı gibi teknoloji bağlantılı beceriler kazanır |
Alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. | Çevirinin bireysel ve toplumsaldan ulusal ve küresel düzeye kadar değişik düzeylerdeki rolü hakkında farkındalık kazanır |
Alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. | Gizlilik, sadakat, bağlılık ve işleri zamanında teslim etmek gibi etik kuralları öğrenir |
Alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | Çevirinin bireysel ve toplumsaldan ulusal ve küresel düzeye kadar değişik düzeylerdeki rolü hakkında farkındalık kazanır |
Alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. | Edebiyat, uluslararası ilişkiler, siyaset, tıp ve teknoloji gibi farklı alanlarla ilgili kuramsal ve terimsel bilgi kazanır |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | Yazılı ve sözlü çeviriyi şekillendiren etmenler hakkında farkındalık kazanır |
Piyasa ve eğitim dünyası arasında en üst düzeyde iletişim sağlar | |
Hayat boyu öğrenme ve bilgi toplumunun önemi konularında eğitimlidir |